Expertisecentrum De Borg
Eikenpage 4, 3734 AC  Den Dolder

 +31 (0)30 2256405
 secretariaatdeborg@fivoor.nl 
Contact  -  Routebeschrijving

 

banner hackathon

Verschuiving van het 'IQ denken' naar het denken in sociale adaptatie

Met de komst van de DSM-5 is in de classificatie van een verstandelijke beperking het begrip adaptief functioneren meer centraal komen te staan. Het IQ geeft niet altijd een duidelijk beeld van wat iemand daadwerkelijk in de praktijk kan. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat iemand altijd zwart rijdt. Niet omdat hij niet wilt betalen maar omdat hij niet begrijpt hoe de OV-chipkaart werkt. Als je dit weet kan de cliënt gerichter geholpen worden.

Lees meer

Een kijkje bij elkaar in de keuken houdt ons scherp

Lees de bevindingen van Kwaliteitsnetwerk De Borg in het rapport: Leren van elkaar

Wat doen de instellingen goed en wat kan beter? In het rapport van Kwaliteitsnetwerk De Borg wordt een beeld geschetst van hoe het gaat in de SGLVG(+)-sector. Ook bespreken we voorbeelden van hoe we omgaan met situaties in de praktijk. Bijvoorbeeld: hoe zorgen we voor een warme overdracht, hoe zoeken en behouden we nieuw personeel en wat zijn de alternatieven voor dwang- en drangmaatregelen?

Maatwerk
We zoeken geen standaard antwoorden op onze vragen. We zoeken samen naar parels om te koesteren en naar oesters om te kraken, zodat we van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen inspireren. De cliënt is leidend voor de koers die we inzetten qua behandeling dus maatwerk is een belangrijk gegeven per situatie en per cliënt. Zowel medewerkers als cliënten hebben hun bijdrage aan het rapport geleverd. In het rapport kan je alle bevindingen van cyclus 3, 2018 vinden.

Schermafbeelding 2018 05 31 om 14.55.12

‘Ik wil weten hoe het met je gaat.’

Tijdens de landelijke dag van Kwaliteitsnetwerk De Borg gingen medewerkers en cliënten met elkaar in gesprek over wat goed gaat en wat beter kan in de verschillende Borg-instellingen. Het was de eerste keer dat cliënten actief gevraagd zijn om te komen en dat ze inbreng hadden tijdens deze landelijke dag. De cliënten vertelden tijdens het spiegelgesprek hun verhaal en schoven later ook aan bij het World Borg-café. Hier gingen medewerkers en clienten samen in gesprek over drie stellingen. Cliënten weten als geen ander waar we ons in kunnen verbeteren en waar we tevreden over mogen zijn. Het gezamenlijke gesprek ging o.a. over ‘Wat heb je nodig om een vakbekwame medewerker te zijn?’ en ‘Wat maakt je werk leuk?’ Iedereen was het erover eens dat de vele administratieve klussen niemand gelukkig maakt.

Client: ‘Soms zijn er drie medewerkers druk met de administratie. De deur zit dicht terwijl ik een vraag heb. Ik voel dan niet de ruimte om contact te maken en krijg het gevoel dat ik niet belangrijk genoeg ben.’

Lees meer

Hoe behouden en krijgen we goed personeel?

Zorg is mensenwerk en medewerkers zijn ons belangrijkste kapitaal. Onze medewerkers, zijn capabele mensen met passie voor hun werk en een warm hart voor de doelgroep. Zonder hen zouden we niets voor de cliënten kunnen betekenen. Dat we voldoende medewerkers aan ons kunnen binden, is voor ons dan ook van levensbelang. Maar deze medewerkers zijn een schaars goed geworden.

Lees meer

Heeft agressief gedrag van cliënten invloed op de werkstress van medewerkers?

Agressief gedrag kan grote gevolgen hebben voor zowel de cliënt als zijn omgeving. De spanning en frustratie die een cliënt opbouwt is vooraf niet altijd zichtbaar, zeker als een begeleider de cliënt niet goed kent. We willen weten of er fysiologische veranderingen van hartslag en huidgeleiding in de loop naar agressie van cliënten plaatsvinden en wat hiervan de impact is op de werkstress en burn-out symptomen van medewerkers.
Peter de Looff onderzoekt samen met zijn team of er een verband is tussen agressief gedrag en werkstress. Aan dit onderzoek werken cliënten en medewerkers mee van de vier Borg-instellingen.

Lees meer

Logo deborg
Expertisecentrum De Borg
Eikenpage 4
3734 AC  Den Dolder
secretariaatdeborg@altrecht.nl
+31 (0)30 2256405